غربالگری یکپارچه ی دیابت نوع2، فشارخون بالا  و HIV در جهان

7 نوامبر 2016- محققان مرکز سلامت جهانی در حال بررسی یکپارچه سازی آزمون غربالگری دیابت نوع 2 و فشارخون بالا با غربالگری HIVهستند.

آزمایش و درمان HIVبه تنهایی به دلیل مراجعه‌ی تعداد بسیار کم افراد به کلینیک‌ها برای غربالگری به دلیل ننگ مرتبط با این بیماری، به یک چالش بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده است. محققان می‌گویند: با ترکیب غربلگری این سه‌ بیماری با یکدیگر، تعداد افرادیکه به کلینیک‌ها مراجعه می کنند، افزایش خواهد یافت. تاثیر این روش در مقیاس جهانی قابل توجه خواهد بود زیرا در حال حاضر افراد بسیاری در اکثر کشورها، از ابتلا خود به این سه بیماری مطلع نیستند.

این پروژه به لطف کمک مالی 3.1 میلیون دلاری موسسه‌ی ملی بهداشت راه اندازی خواهد شد و محققان موفقیت این استراتژی و هزینه‌های آن را بررسی خواهند کرد. این پروژه بر اساس یک مطالعه‌ی پیلوت که پیش از این انجام شده بود، شکل گرفت. درمطالعه‌ی قبلی، ترکیب این سه آزمایش موجب افزایش تعداد مراجعات برای آزمایش HIVشده بود.

پرفسور Sweatاستاد روانپزشکی و علوم رفتاری دانشکده پزشکی کارولینای جنوبی و مدیر مرکز  بهداشت جهانی از سال 1994 به مطالعه‌ ی روشهایی که می‌تواند به افزایش غربالگری HIVکمک کرده و مراقبت های بهداشتی در تانزانیا را ارتقاء دهد، پرداخته است.

او می‌گوید: سلامت جهانی مساوی با سلامت هر یک از افراد در جهان است، بیشترین بار تحمیل شده به سیستم های بهداشتی در جهان به بیماریهای HIV، دیابت و فشارخون از میان سایر بیماریها مربوط می شود، این کمک مالی به ما در کشف راههای کارآمدتر برای رسیدگی به این تهدیدات سلامت در هر مکانی از جهان کمک خواهد کرد.

دپارتمان مهندسی زیستی در دانشگاه Clemsonدر کارولینای جنوبی در حال توسعه‌ی یک تکنولوژی کم هزینه برای کشورهای جهان سوم است که در این مطالعه  از آن استفاده خواهد شد. دکتر Deanدانشیار مهندسی زیستی از دانشگاه کلمسون ابزارهای تشخیصی کم هزینه را برای انجام این غربالگری تولید خواهد کرد.

دکتر Deanبه تازگی یک گلوکومتر جدید را طراحی کرده است، که نوارهای سنجش آن توسط یک چاپگر جواهر افشان  قابل تولید می باشند، او می‌گوید: فقدان تجهیزات پزشکی، دستگاه‌ها و عدم انجام آزمایشات بالینی در نواحی فقیر نظیر مناطق روستایی تانزانیا، توانایی پزشکان را برای تشخیص و درمان این بیماری‌ها محدود می‌کند، ما می توانیم با این همکاری، دسترسی به تکنولوژی جدید را در این مناطق آسان‌تر کرده و بهداشت جهانی را ارتقاء  بخشیم.

یک تیم از دانشکده‌ی علوم بهداشتی و رشته‌های مرتبط با علوم بهداشتی در دانشگاه Muhimbili، مسئولیت ارائه ی خدمات بالینی، جمع آوری داده‌ها و آنالیز اطلاعات را بعهده  خواهند داشت.

پرفسور Mbwamboاز بخش روانپزشکی و بهداشت روان دانشگاه Muhimbiliگفت: ما معتقدیم با یکپارچه سازی مراقبت‌ها از سه بیماری دیابت، فشارخون بالا و HIV، موفق به بهبود سلامت در تمامی این حوزه‌ها و کاهش هزینه ها خواهیم شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/type-2-diabetes-and-hypertension-could-be-integrated-with-global-hiv-screening-93985723.html